بشار الربيعي عضو فعال
رقم الضوية : 4 الجنس : الابــــــــــراج : الأبراج الصينية : عدد المساهمات : 249 تاريخ الميلاد : 11/02/1905 تاريخ التسجيل : 09/01/2013 السٌّمعَة : 0 نقاط التقيم : 413 العمر : 119 الموقع : منتديات شيعة اصحاب الكساء العمل/الترفيه : مجموعة ادارية المزاج : لاباس
| موضوع: Eliminate Imam, peace be upon him in the books of the year / قضاء الامام علي ع في كتب الأحد مارس 03, 2013 4:26 pm | |
| Praise be to Allah and peace and blessings be upon His prophets and messengers and The God of the good and virtuous and permanent curse on all the enemies to the Day of Judgment.
It is known that the judiciary of the most important provisions which take Muslim scholars speak the diagnosis of his civil judiciary and is who stands up to him and that this dispute and research on the issue of the judiciary and the civil who stands have originated from the first era of Islam topped wrote two teams talk refers to its importance and that talk took a statement the judge The first is the Prophet Muhammad (may Allah bless him and his family) and followed eligibility and monopoly in that capacity that did not infuses other after the Prophet (Allah bless him and his family) until a time caliphs three but the witness was taken from their words that is characterized only in that capacity after the Prophet (Allah bless him and his family ), namely Imam Ali (peace be upon him) and we recall some of those conversations that I mentioned folk wrote:
Mustadrak correct: 3/145/4656: "Abdullah bin Masood: We were talking to spend the people of the city of Ali ibn Abi Talib (may Allah be pleased with him) {(peace be upon him)} Sahih Bukhari: 4/1629/4211, East lexicon: 7/357/7721: "the age: Oqadana Ali" Virtues companions of Ibn Hanbal: 2/654/1113: "Hamid ibn Abdullah ibn Yazid civil: he mentioned the Prophet (Allah bless him and his family) spend spent by Ali ibn Abi Talib, Vojb Prophet (Allah bless him and his family), he said: Praise be to God who made us wise people of the house " Qualities I'm month Ahob: 2/30 Y 364: "Omar: we hurry if we disagree on something to judge Graduate" Explain Nahj: 12/82: "The Graduate (peace be upon him) sat to the age of the mosque and he has the people, when the display one penis, and attributed to the wilderness and wonder. Umar said: right to like him that confounding! God, not for his sword for his column Islam , was that after I spend the nation, a genuine predecessor, a genuine honor "
Qualities of a month old Ahob: 2/31: "Ibn Abbas: The Omar bin Khattab said to him: O Abu-Hassan, you have to accelerate in the governance and separation of something if asked for. Said: highlighted Ali (peace be upon him) his hand and said to him: How is this? Umar said: five, said: precipitated O Abu Hafs. said: Ali did not hide, he said Ali (peace be upon him): I am faster no secret " Tabari Date: 4/233: "Mekdad: I never saw such is given to the people of this house after their prophet., I was impressed by the Quraysh they left a man say that anyone I know not I spend it with justice" Came in the treasure Workers 6/392 bonds from Ali and Al-395 and Y 401 for Date-Khatib and verbally different same meaning "Ali said the Messenger of Allah consideration to the request of the people of Yemen to send them Evqham in religion and teach Sunan and to rule them the book of God. Ordered the Messenger of Allah ( peace be upon him) graduate to go to Yemen and called him saying Oh God, guide his heart and proved his tongue Ali said if he became aware of my wild heart note and understanding what questioned in the district between the two " Al-Haakim and Ibn Majah, Tirmidhi and al-ways for the Ohassanha novel Bazzaar him "that peace be upon him as a mission to Yemen judge said O Messenger of Allah Bostna spend them and I am a young do not know what justice smote the Messenger of Allah peace be upon him in the chest and said Oh Treaty and proved his tongue said Volve split pill questioned in the district between the two "
ترجمة
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على اشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله الطيبين الطاهرين واللعنة الدائمة على اعدائهم اجمعين إلى قيام يوم الدين.
من المعلوم ان القضاء من اهم الاحكام التي اخذ علماء المسلمين الكلام فيه بتشخيص من له اهلية القضاء ومن هو المتصدي له وان هذا الخلاف والبحث في مسألة القضاء واهلية المتصدي قد نشأ من اول عصر الاسلام حيث تصدرت كتب الفريقين احاديث تشير الى أهميته وان الحديث اخذ ببيان القاضي الاول هو النبي محمد (صلى الله عليه وآله) وتبعه بالأهلية والانفراد بتلك الصفة التي لم يتحلى بها غيره بعد النبي (صلى الله عليه وآله) حتى بزمن الخلفاء الثلاث بل الشاهد أخذ من كلامهم بأنه هو المتصف الوحيد بتلك الصفة بعد النبي (صلى الله عليه وآله) ألا وهو الامام علي (عليه السلام) ونحن نذكر بعض تلك الاحاديث التي ذكرتها كتب القوم :
المستدرك على الصحيحين : 3 / 145 / 4656 : "عن عبد الله [ بن مسعود ] : كنا نتحدث أن أقضى أهل المدينة علي بن أبي طالب ( رضي الله عنه ) {(عليه السلام)} صحيح البخاري : 4 / 1629 / 4211 ، المعجم الأوسط : 7 / 357 / 7721 : "عن عمر : أقضانا علي" فضائل الصحابة لابن حنبل : 2 / 654 / 1113 : "عن حميد بن عبد الله بن يزيد المدني : أنه ذكر عند النبي ( صلى الله عليه وآله ) قضاء قضى به علي بن أبي طالب ، فأعجب النبي ( صلى الله عليه وآله ) ، فقال : الحمد لله الذي جعل فينا الحكمة أهل البيت " المناقب لابن شهر آشوب : 2 / 30 وص 364:"عن عمر : كنا أمرنا إذا اختلفنا في شيء أن نحكم عليا " شرح نهج البلاغة : 12 / 82 : "إن عليا ( عليه السلام ) جلس إلى عمر في المسجد وعنده ناس ، فلما قام عرض واحد بذكره ، ونسبه إلى التيه والعجب . فقال عمر : حق لمثله أن يتيه ! والله ، لولا سيفه لما قام عمود الإسلام ، وهو بعد أقضى الأمة ، وذو سابقتها ، وذو شرفها"
المناقب لابن شهر آشوب: 2 / 31: " عن ابن عباس : إن عمر بن الخطاب قال له : يا أبا الحسن ، إنك لتعجل في الحكم والفصل للشيء إذا سئلت عنه . قال : فأبرز علي ( عليه السلام ) كفه وقال له : كم هذا ؟ فقال عمر : خمسة ، فقال : عجلت يا أبا حفص . قال : لم يخف علي ، فقال علي ( عليه السلام ) : وأنا أسرع فيما لا يخفى علي " تاريخ الطبري: 4 / 233: " عن المقداد : ما رأيت مثل ما أوتي إلى أهل هذا البيت بعد نبيهم . إني لأعجب من قريش أنهم تركوا رجلا ما أقول إن أحدا أعلم ولا أقضى منه بالعدل " جاء في كنز العمال 6 / 392 بسنده عن علي وفي ص 395 وص 401 عن تاريخ الخطيب وبألفاظ مختلفة بنفس المعنى "عن علي ان رسول الله نظر لطلب أهل اليمن أن يرسل لهم من يفقههم في الدين ويعلمهم السنن ويحكم فيهم بكتاب الله . فأمر رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) عليا بالذهاب الى اليمن ودعا له بقوله اللهم اهد قلبه وثبت لسانه فقال علي فكانما اصبح كل علم عندي وحشي قلبي علما وفهما فما شككت في قضاء بين اثنين" روى الحاكم وابن ماجة والترمذي والبزار من طرق عن علي أحسنها رواية البزار عنه " أنه صلى الله عليه وسلم لما بعثه إلى اليمن قاضيا قال يا رسول الله بعثتني أقضي بينهم وأنا شاب لا أدري ما القضاء فضرب رسول الله صلى الله عليه وسلم في صدره وقال اللهم اهده وثبت لسانه قال فوالذي فلق الحبة ما شككت في قضاء بين اثنين"
| |
|
ابراهيم العبيدي Admin
رقم الضوية : 1 الجنس : الابــــــــــراج : الأبراج الصينية : عدد المساهمات : 3159 تاريخ الميلاد : 28/03/1973 تاريخ التسجيل : 07/12/2012 السٌّمعَة : 0 نقاط التقيم : 4247 العمر : 51 الموقع : منتديات شيعة اصحاب الكساء العالميه العمل/الترفيه : مؤسس المنتدى المزاج : لا باس
| موضوع: رد: Eliminate Imam, peace be upon him in the books of the year / قضاء الامام علي ع في كتب الإثنين مارس 04, 2013 3:24 am | |
| شكرا لك على الموضوع الجميل و المفيد ♥ جزاك الله الف خير على كل ما تقدمه لهذا المنتدى ♥ ننتظر ابداعاتك الجميلة بفارغ الصبر | |
|
بشار الربيعي عضو فعال
رقم الضوية : 4 الجنس : الابــــــــــراج : الأبراج الصينية : عدد المساهمات : 249 تاريخ الميلاد : 11/02/1905 تاريخ التسجيل : 09/01/2013 السٌّمعَة : 0 نقاط التقيم : 413 العمر : 119 الموقع : منتديات شيعة اصحاب الكساء العمل/الترفيه : مجموعة ادارية المزاج : لاباس
| موضوع: رد: Eliminate Imam, peace be upon him in the books of the year / قضاء الامام علي ع في كتب الثلاثاء مارس 05, 2013 10:19 pm | |
| | |
|